Bouw geen sporthal op de Vetweyde

Opwijk raakt steeds verder volgebouwd, dat wordt iedereen gewaar. In één van onze nog resterende openruimtegebieden wil de gemeente nu pal in het midden een rode mastodont van een sporthal neerpoten. Het gebouw zal 3 keer groter zijn dan de huidige sporthal, goed voor een oppervlakte van maar liefst 3700 m². Naast dat gebouw wordt nog eens parking voorzien voor 100 wagens en 4 autobussen. Op een luchtfoto lijkt dit klein, maar iemand die iets van architectuur kent weet meteen: dit is een megalomaan project. Burgemeester Deleu probeert dit goed te praten met cijfers, maar hier volgen objectieve cijfers: sinds de bouw van de sporthal aan het Heiveld in de jaren '70 is de bevolking van Opwijk met 36% gestegen, van 11.000 naar 15.000 inwoners. De omvang van de sporthal op de Vetweyde zou de capaciteit van de gemeentelijke overdekte sportinfrastructuur verhogen met 300%. Totaal disproportioneel.

De Vetweyde is een moerasgebied, men wil proberen dit gebied bebouwbaar te maken door de omliggende waterinfrastructuur die men wil voorzien zogezegd te overdimensioneren, gebruik makend van de meest recente waterkaarten. Deze kaarten maken gebruik van simulaties van hoe het klimaat er vermoedelijk zal uitzien in 2050, binnen 25 jaar dus. Een gebouw gaat echter veel langer mee dan 25 jaar, de huidige sporthal is er 50 en is volgens het gemeentebestuur ook nog niet afgeschreven, want ze zal nog opgewaardeerd worden.

Naast de heropwaardering van de huidige sporthal is er voor dit grapje bovendien zo’n slordige 10,5 miljoen euro budget voorzien. Onze voorzitter Lomme De Boeck schat echter in dat men hier vlot over budget zal gaan, en dit bovenop al het geld dat al 25 jaar naar allerhande studies is gegaan. Wanneer houdt dit spelletje eindelijk op?

Volgens burgemeester Deleu is het in het ‘belang van de gemeente’ dat het project er komt. Neen, meneer de burgemeester, het is in het belang van de gemeente dat we onze nog resterende open ruimte en natte natuur beschermen om bestand te zijn tegen klimaatverandering. Wij verwijzen graag naar de bouwmeesterscan, een wetenschappelijk rapport, die een landschapspark voorziet dat de Opwijkse bronbossen met elkaar verbindt. Dit staat in schril contrast met deze plannen voor een gigantisch sportcomplex. De bouwmeesterscan voorzag sportinfrastructuur aansluitend op het recyclagepark, waar de gemeente een voorkooprecht heeft op de gronden.

Onderzoek van een Opwijkse biologe wees bovendien uit dat de Vetweyde deel uitmaakt van het Denderbekken en dat verschillende gemeenten (inclusief Opwijk) investeren om dit gebied te beschermen tegen overstromingen, hetgeen dus tegenstrijdig is met de investering in de bouw van een sporthal in moerasgebied. Het gebied bestaat uit zeer natte zandleem, dient als wateropslag en paaiplaats voor amfibieën (een zeer kwetsbare groep) en is eveneens biologisch waardevol (volgens de Biologische Waarderingskaart).

Wij wouden rond dit onderwerp graag een gezamenlijke actie opzetten samen met de mensen van samen1745, maar zij hielden jammer genoeg de boot af. Wij zijn echter vastberaden en gaan door, met of zonder samenwerking.

Wij zijn vooralsnog de enige partij die een protestactie heeft gehouden. Wij wensen rekening te houden met de open ruimte, met de bezorgdheden van buurtbewoners van de Vetweyde en de noden van de sportclubs, die elders ingevuld moeten worden.

 

Ben jij bereid onze petitie te steunen?

 

Alvast hartelijk dank.

 

Groene groeten,


Lomme De Boeck

Voorzitter Groen Opwijk

138 signed so far. Help us get to 350!

Ja, ik teken

Door deze petitie te ondertekenen ga je akkoord dat Groen je gegevens verwerkt en bijhoudt volgens haar privacybeleid. Als je aanvinkt dat je e-mails wilt ontvangen, houden we je op de hoogte volgens je interesses. Je kan je gegevens opvragen, laten verbeteren of laten verwijderen.
0 people have signed the petition

Recent responses